تأخیر در اجرای طرح كاهش به سبب ملاحظات اجتماعی پلیس، احتمال افزایش پلاك مخدوشی

تأخیر در اجرای طرح كاهش به سبب ملاحظات اجتماعی پلیس، احتمال افزایش پلاك مخدوشی

حیوان خانگی بگیر: دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور با اشاره به اینكه ملاحظات اجتماعی پلیس سبب تأخیر در اجرای طرح كاهش شد، اظهار داشت: تمام دغدغه های پلیس و ملاحظات اجتماعی عنوان شد و شهرداری باز اعلام نمود كه زیرساخت ها را تجهیز كرده است. در نهایت تصمیم برآن شد كه طرح كاهش بیشتر از این به تعویق نیفتد و در اسرع وقت اجرایی شود. پلیس هم به شكل گسترده اعلام نمود كه این طرح را از ۳ آذر ماه جاری در سطح شهر تهران اجرایی می كند.


پوریا محمدیان یزدی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه طرح كاهش(كنترل آلودگی هوای شهر)( یا LEZ: Low Emission Zone) در مصوبه مورخ ۹۵.۴.۲ هیات وزیران تحت عنوان برنامه "جامع كاهش آلودگی هوای كلانشهرها" مصوب و ابلاغ گردید، اظهاركرد: این طرح می بایست در تهران و كلانشهرها عملیاتی می شد و با عنایت به اینكه طرح جدیدی بود باید دستگاه های اجرایی برنامه های خودشان را تنظیم می كردند. در حقیقت شهرداری ها باید دوربین های مورد نیاز را خریداری و سپس آنها را تجهیز می كردند و ارتباط مورد نیاز سرورها با پلیس برقرار می شد كه نهایتا سپس انجام این اقدامات این طرح در سال ۹۶ عملیاتی شد.
وی افزود: طرح كاهش با عنایت به ظرفیت قانونی ماده (۱۸) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب، تعریف شده است؛ به صورتی كه در این ماده گفته میگردد شهرداری ها یا سازمان حفاظت محیط زیست یا نیروی انتظامی می تواند محدوده ای را بعنوان محدوده ممنوعه بر طبق ضوابط مصوب شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور معرفی نماید كه در شهر تهران از شورای ترافیك تهران و در شهرهای دیگر از طرف شورای عالی تعیین شود.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور افزود: ضوابط طرح كاهش در مصوبه ۱۱۰ شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور مصوب و مقدمات كار باز فراهم گردید و سپس فراهم شدن مقدمات اجرایی آن توسط شهرداری، مقرر شد به جهت اینكه طرح كاهش در گام اول ساده و روان باشد و اطلاع رسانی برای مردم صورت پذیرد در هسته مركزی شهر یعنی محدوده زوج یا فرد اجرا شود كه حدود ۸۰ كیلومتر مربع از هسته مركزی شهر را در بر دارد و علاوه بر بررسی پلاك های زوج یا فرد، معاینه فنی خودرو باز بررسی گردید.
به قول وی، این طرح، طرحی نا آشنا و نو نبود و در واقع همان معاینه فنی بود كه مكانیزه شده بود. به عبارت دیگر قبلا پلیس به صورت دستی برگه های معاینه فنی را بررسی می كرد؛ اما شهرداری به وسیله تجهیزات به كمك پلیس آمد و دوربین هایی را نصب كرد كه پلاك را ثبت می كند و با بررسی در سامانه یكپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) و اتصال به سرورهای پلیس، خودرویی كه معاینه فنی ندارد جریمه میگردد.
محمدیان افزود: سازمان حفاظت محیط زیست یا به عبارتی كارگره ملی كاهش آلودگی هوای كلانشهرها كه یك سال و نیم است در سازمان حفاظت محیط زیست تشكیل شده است، در خرداد ماه سال ۹۷ مصوب می كند كه طرح كاهش برای مقابله با پدیده وارونگی هوا در سال ۹۷ از مورخ ۹۷.۸.۱ در كل سطح شهر تهران اجرا شود كه این مصوبه، مصوبه كارگره ملی كاهش آلودگی هوای كلان شهرها است و بنا بر آن شهرداری هم زیرساخت های این طرح را تا اول آبان۹۷ آماده كرد.

ملاحظات اجتماعی پلیس سبب تأخیر در اجرای طرح كاهش شد
وی در پاسخ به این سوال كه چرا با وجود آماده بودن زیرساخت های این طرح؛ اما طرح كاهش از ابتدای آبان ماه سال جاری اجرایی نشد، اظهار داشت: بخشی از این سوژه مسئله فرهنگی است به عبارت دیگر ازدحام و شلوغی مراكز معاینه فنی معلول فرهنگ دقیقه نودی مردم است، در حالیكه بارها اعلام شده بود شهروندان برای دریافت معاینه فنی خودروهایشان اقدام كنند؛ اما برخی افراد معاینه فنی را به دقایق پایانی موكول كردند و همین امر موجب شد تا پلیس با رصد میدانی از این مراكز معاینه فنی و شلوغی ها به این مهم برسد كه امكان دارد این سوژه نارضایتی هایی برای مردم احداث كند و این ملاحظات اجتماعی به درخواست پلیس، سبب تأخیر در اجرای طرح كاهش شد.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور اضافه كرد: به سبب وجود این دغدغه ها، وزیر كشور به رییس شورای عالی ترافیك دستور دادند كه تمام این مسائل در این شورای عالی بررسی و مشكلات مرتفع شود. بدین منظور در جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور كه در ۲۳ آبان ماه برگزار گردید تمام دغدغه های پلیس و ملاحظات اجتماعی عنوان شد و شهرداری باز اعلام نمود كه زیرساخت ها را تجهیز كرده، مراكز معاینه فنی به صورت سه شیفت مشغول به كار خواهند شد و حتی نوبت دهی آنلاین باز انجام میگردد و در نهایت تصمیم برآن شد كه طرح بیشتر از این به تعویق نیفتد و در اسرع وقت اجرایی شود و پلیس هم به شكل گسترده اعلام نمود كه این طرح را از ۳ آذر ماه در سطح شهر تهران اجرایی می كند.
وی با اشاره به اینكه پلیس دغدغه هایی در زمینه اجرای طرح كاهش داشت كه باید برطرف می شد، چونكه پلیس وظیفه تشخیص و اعمال قانون را بر عهده دارد، اظهار داشت: ملاحظات اجتماعی در اجرای هر طرح شهری وجود دارد و خیلی نمی توان با مسائل به صورت صفر و یكی برخورد كرد. از طرفی پلیس متولی تامین امنیت در جامعه بوده و وقتی نگرانی هایی احساس كند آنرا به سازمان های مربوطه منعكس می كند. هم اكنون دغدغه پلیس رفع شده و این طرح بنا به جمع بندی و گفته پلیس از فردا شنبه ۳ آذر اجرایی میگردد.
محمدیان افزود: شهروندان قانون مدار یا به عبارت دیگر حدود یك ونیم میلیون خودرو، معاینه فنی خودرا در طول سال دریافت نمودند و تعداد باقی مانده كسانی هستند كه یا به صورت كل معاینه فنی نگرفته اند، یا اعتبار یكساله معاینه فنی آنهابه اختتام رسیده و یا به سبب نقص جدی در خودرو تابحال بازگشت نكرده اند. به عبارت دیگر اگر افراد به صورت عادی بازگشت كنند و معاینه فنی انجام دهند نباید شاهد ازدحام باشیم.
وی با اشاره به اینكه نمی توان گفت ازدحام در مراكز معاینه فنی وجود ندارد، اذعان كرد: این كه بگوییم هم اكنون ازدحام و شلوغی دراین مراكز وجود ندارد، صحیح نیست و ایستادن در صف معاینه فنی به مدت طولانی مانند داروی تلخی است كه فرد باید برای سلامتی خودش آنرا مصرف كند. هم اكنون باز گزارشی بیشتر از نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه از صف معاینه فنی داده نشده است.

احتمال پلاك مخدوشی بالا می رود
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیك كشور در ادامه اظهار نمود: سوژه دیگری كه حائز اهمیت بوده و نگرانی هایی به دنبال دارد احتمال افزایش پلاك مخدوشی ها است. یعنی چون اعمال قانون پلاك محور است احتمال این سوژه بالا می رود و حتی با وجود اینكه این سوژه جرم است و فرد خاطی به مراجع قضایی معرفی می شود، اما برخی افراد با تغییردادن شماره پلاك از ۲ به ۳، محصور كردن آن با موتور یا استفاده از رنگ های مخصوص و...این اقدام را انجام می دهند. به عبارت دیگرهرچقدر اعمال قانون به واسطه دستگاه های مكانیزه بالاتر رود، احتمال تخلف هم بالا خواهد رفت و این نگرانی باز وجود دارد.

احتمال حذف برچسب معاینه فنی در آینده نزدیك
وی در بخش دیگری از صحبت هایش از احتمال حذف برچسب معاینه فنی در آینده نزدیك آگاهی داد و اظهار داشت: وزارت كشور با همكاری دستگاه های مربوطه به دنبال حذف برچسب معاینه فنی از سال آینده است.در حقیقت با حذف برچسب معاینه فنی در كشور رصد معاینه فنی تنها با دوربین و از روی پلاك صورت خواهد گرفت.
محمدیان درانتها با اشاره به اینكه طرح ترافیك در ابتدا برچسب بود و سپس به كارت تبدیل شد و هم اكنون فقط پلاك شارژ می شود، اشاره كرد: بدین منظور با حذف برچسب معاینه فنی دیگر جاعلان نمی توانند كاری از پیش ببرند و افراد باید مستقیما خودروهایشان را به مراكز معاینه فنی ببرند.



1397/09/03
15:14:20
5.0 / 5
269
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
حیوان خانگی GetPet

حیوان خانگی بگیر


واگذاری حیوانات خانگی

getpet.ir - مالکیت محتوا و شکل سایت حیوان خانگی بگیر محفوظ است