رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی عنوان كرد؛

تبعات پاندمی کووید 19 بر سلامت روان دانش آموزان

تبعات پاندمی کووید 19 بر سلامت روان دانش آموزان

حیوان خانگی بگیر: رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به تشریح ابعاد مختلف اهمیت سلامت و تبعات اختلالات روانشناختی در میان دانش آموزان پرداخت.


به گزارش حیوان خانگی بگیر به نقل از مهر، علیرضا زالی در دومین وبینار سلامت، سواد و آموزش در کشورهای فارسی زبان ضمن اشاره به وضعیت بهداشت روان دانش آموزان، اظهار داشت: بعد از پاندمی کووید ۱۹ آثار پیچیده و ناشناخته ای را در زمینه روانشناختی و سازه های روانی در میان دانش آموزان شاهد بودیم. وی ضمن اشاره به آثار تلخ پاندمی کرونا، اضافه کرد: ۱۸۸ کشور در مقاطع اولیه پاندمی کرونا مبادرت به تعطیلی مدارس کردند و بیش از ۱، ۵ میلیارد دانش آموز در جهان گرفتار محرومیت های تحصیلی شدند. زالی ضمن اشاره به نتایج تحقیقات تصریح کرد: کووید ۱۹ علاوه بر آثار جسمی و بیولوژیک، آثار فاحش روانشناختی و اجتماعی در کودکان و دانش آموزان داشته است. ایشان در ادامه دقت بیشتر به پیشرفت های تحصیلی دانش آموزان را ضروری دانست و تصریح کرد که توجه به وضعیت روانی دانش آموزان نگاه استراتژیکی را می طلبد. رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به اهمیت نقش مدارس در آماده سازی نسل آتی کشور اظهار داشت: آموزش مدارس فقط آموزش یکسری مباحث مبتنی بر روش ها و مدلهای درسنامه ای نیست بلکه دوران مدرسه دوران طلایی است که فرد می تواند مهارت های گوناگون اجتماعی و روانی را کسب کند. زالی تصریح کرد: بهداشت روان از نظر ما ضرورتاً فقدان یک بیماری روانی نیست بلکه شکل متعالی آن مد نظر است که دانش آموز از یک ظرفیت روانی ممتاز و حداکثر انطباق و سازگاری متعالی برخوردار باشد و دارای قدرت انطباق، قضاوت، بصیرت، قدرت حل مشکلات، توانمندی اجتماعی و ارتباطی و مهارت های مربوطه باشد. رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دوران مدرسه را فرصت خوبی برشمرد که در کنار بحث های آموزشی و تربیتی، امکان آموزه های اجتماعی و ارتباطی نیز برای کودکان و دانش آموزان فراهم می شود. زالی با عنایت به آمار مدارس و تعداد مشاوران حاضر در مدارس به اهمیت نقش مشاوره در مدارس اشاره نمود و تصریح کرد که مشاوران می توانند نقش مؤثر تربیتی و مساعدتی در نمو علمی و اجتماعی و روانی دانش آموزان ایفا کنند و استفاده بهینه از ظرفیت مشاوران در مدارس را ضروری دانست. به نقل از ایشان، استفاده از روانسنج ها و روانشناسان در قالب تیم های مشاوره ای در مدارس برای رفع مشکلات و چالش های دانش آموزان بسیار کمک کننده است. رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه اظهار داشت: شناخت مشکلات روانی در کودکان بسیار پیچیده است و اگر با یک نگاه لطمه شناسانه نسبت به حل مشکلات دانش آموزان در زمینه روانی و اجتماعی دقت نشود آینده آنان در معرض خطر قرار می گیرد. وی منشأ خیلی از انحرافات و بزهکاری ها و رفتارهای پرخطر در دوران بزرگسالی را مربوط به دوران دانش آموزی دانست که اگر بموقع مداخلات مناسب صورت گیرد قابل کنترل هستند. زالی اضافه کرد: اگر با یک نگاه پیشگیرانه این اقدامات مداخله ای برای اصلاح فرایندهای تربیتی صورت گیرد حتما بهسازی اجتماعی آینده جامعه را به ارمغان خواهد داشت اما این فقط مربوط به دوران تحصیل نیست بلکه می تواند مناسب سازی روابط اجتماعی را نیز فراهم آورد. بدین سبب این مساله از جنس سرمایه گذاری برای آینده است. رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به چالش های دوران بلوغ اظهار داشت: ماهیت روانی دانش آموزان خصوصاً در دوران بلوغ بگونه ای است که رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند. تغییرات شگرفی در این دوران در هورمون ها و غدد درون ریز اتفاق می افتد و منجر به بازتاب های جسمی بیولوژیک، فیزیولوژیک و روانی در نوجوانان می شود که اگر شناخت کافی نسبت به این رفتارهای فیزیولوژیک نداشته باشیم گرفتار مشکلات زیادی خواهیم شد. زالی دوران بلوغ را دورانی بسیار حساس برشمرد که در عین حال می تواند یک دوران طلایی و فرصت آفرین باشد. وی تصریح کرد: با برنامه ریزی های مطلوب و پکیج های تربیتی مناسب می توانیم دوران بلوغ را به یک دوره فرصت آفرین برای کودکان تبدیل نماییم. بجای اینکه شاهد تغییراتی نظیر افسردگی و رفتارهای نامناسب مثل پرخاشگری باشیم. بگفته زالی، گاهی نگاه غیرعلمی و سطحی به مشکلات یادگیری در دانش آموزان می تواند در دراز مدت هرم دانشی و عقلی جامعه را در معرض خطر قرار دهد. در صورتیکه با مداخلات اندک روانشناختی می توان موجب رفع مشکلات یادگیری بیش از ۸۰ درصد این دانش آموزان شد. رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنایت به تفاوت در ظرفیت یادگیری دانش آموزان در علوم مختلف به وجود مبانی علمی این مسئله در مغز اشاره نمود و افزود باید اجازه دهیم تا شکوفایی استعدادهای افراد در تناسب با علایق آنان شکل گیرد. زالی اشتیاق تحصیلی را یک سازه مطلوب برشمرد که باید اجازه دهیم در کودکان و دانش آموزان به خوبی رشد کند و برخی برنامه های تشویقی می تواند در شکل گیری مطلوب تر این سازه مؤثر واقع شود. بگفته رییس دانشگاه اشتیاق تحصیلی موتور پیشران پیشرفتهای تحصیلی اجتماعی و تربیتی برای همه دانش آموزان است. وی، برخی رفتارها نظیر پرخاشگری، اضطراب، افسردگی و کاهش اشتیاق تحصیل و افت تحصیلی کاهش سطح روابط اجتماعی در کودکان را جزو لطمه هایی ذکر کرد که اگر مورد توجه قرار نگیرد در سالهای آتی می تواند ما را با مشکلاتی در سطوح اجتماعی روبرو می کند. بگفته زالی، نشانه های افسردگی در دانش آموزان بصورت کاهش اشتیاق به تحصیل و کاهش مشارکت در بازی های جمعی ممکنست بروز کند و نسبت به علایم آن در بزرگسالان متفاوت می باشد. رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه کرونا موجب بروز خسارت های فروانی در زمینه آموزش و کسب مهارت های تربیتی و اجتماعی برای دانش آموزان شد، تصریح کرد: متأسفانه در کووید ۱۹ کودکان از حضور در کلاس های فیزیکی و فضای مطلوب روانی مدرسه بی بهره بودند. به نقل از ایشان، ارتباط عاطفی معلمان و دانش آموزان و تفریح و هم بازی بودن در مدارس موجب ایجاد آموزش های مطلوب اجتماعی و روانی می شود که در آموزش مجازی محقق نمی گردد. زالی برخی گروههای دانش آموزی نظیر دانش آموزان بدسرپرست و بی سرپرست، کودکان مبتلا به اوتیسم، بیش فعال را نیازمند توجه بیشتری دانست.


منبع:

1400/12/06
20:44:28
5.0 / 5
421
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
حیوان خانگی GetPet

حیوان خانگی بگیر


واگذاری حیوانات خانگی

getpet.ir - مالکیت محتوا و شکل سایت حیوان خانگی بگیر محفوظ است