باغ وحش خرم آباد نیازمند توجه

باغ وحش خرم آباد نیازمند توجه

حیوان خانگی بگیر: خرم آباد - باغ وحش كاسیت خرم آباد كه می تواند علاوه بر جذب توریست درآمدزایی خوبی برای این شهر داشته باشد متاسفانه وضعیت مناسبی ندارد و نیازمند توجه مسئولان است.


به گزارش حیوان خانگی بگیر به نقل از ایرنا باغ وحش كاسیت خرم آباد در سال 1388 در بام خرم آباد احداث شد و در ابتدا دانشگاه ارستان متولی آن بود و بعدها به علت ناتوانی دانشگاه در مدیریت آن به دامپزشكی لرستان واگذار شد.
این باغ وحش در سال های گذشته به علت نامناسب بودن شرایط نگهداری دچار مشكلاتی بود و تعدادی از حیوانات آن شامل 2 راس گوزن زرد ایرانی و سه قلاده توله شیر تلف شدند؛ اكنون هم حیوانات آن وضعیت مناسبی ندارند.
در ابتدای فعالیت باغ وحش خرم آباد 157 حیوان از 27 گونه جانوری در آن نگهداری می شد كه عمده این حیوانات از نوع گوشتخوار و نشخواركنندگان بودند.

** متولی باغ وحش چه ارگانی است؟
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در نشستی كه اسفندماه 1396 به منظور بررسی مشكلات باغ وحش خرم آباد برگزار شد، عنوان كرد: باغ وحش خرم آباد در مجتمع گردشگری این شهر در نظر گرفته شده و در هر مقطعی یك دستگاه اجرایی متولی نگهداری آن شده است.
رضا آریایی اضافه كرد: چندگانگی بین دستگاه های اجرایی سبب نبود متولی مشخص و ثابت رسیدگی به حیوانات باغ وحش شده است.
وی با تاكید بر ضرورت توجه و رسیدگی جدی به این باغ وحش اضافه كرد: باید با تعریف یك متولی مشخص برای این باغ وحش، درآمد زایی و نگهداری و رسیدگی به حیوانات آن پیگیری شود.
وی اظهار داشت: در جهت اجرای این طرح هزینه هایی شده و با وجود امكان درآمد زایی و ظرفیت گردشگری باید این مجموعه تحت مدیریت قرار گیرد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اضافه كرد: شهرداری خرم آباد مسئولیت نگهداری این باغ وحش را از 20 اسفند 1396 متقبل شده است.
وی با اشاره به اینكه تمام بحث های پزشكی و درمان وحوش این باغ وحش برعهده دامپزشكی لرستان است، اظهار داشت: در سال 97 هم از محل منابع داخلی استان ردیفی برای این باغ وحش تعریف می گردد.

** مخالفت شورای شهر با واگذاری باغ وحش به شهرداری
شهردار خرم آباد هم در این باره اظهار داشت: اعضای شورای اسلامی شهر خرم آباد با واگذاری باغ وحش به شهرداری مخالفت كردند و این واگذاری را به هیچ وجه قبول ندارند.
وحید رشیدی اضافه كرد: این یك كار تخصصی است و در حوزه شهرداری نیست.

** تعطیلی باغ وحش خرم آباد به علت نبود استانداردها
مدیركل حفاظت محیط زیست لرستان هم با تاكید بر ضرورت رعایت اصول نگهداری از حیات وحش طبق استانداردها اظهار داشت: باغ وحش خرم آباد به علت رعایت نشدن استانداردهای زیست محیطی و بهداشتی از پنجم فروردین ماه 97 تعطیل شده است.
مهرداد فتحی بیرانوند اضافه كرد: امیدواریم بزودی نگهداری از حیات وحش در این باغ وحش طبق ضوابط زیست محیطی و به صورت كامل اجرا شود.
وی با اشاره به واگذاری مدیریت باغ وحش از دانشگاه به دامپزشكی لرستان در گذشته اظهار داشت: اداره كل حفاظت محیط زیست لرستان در سال ۹۳ موارد مغایرت شرایط نگهداری این مركز با شرایط استاندارد را به دامپزشكی و مدیران ارشد استانی اعلام و با تقاضاهای در خصوص ورود گونه جدید مخالفت كرد.
مدیركل حفاظت محیط زیست لرستان اضافه كرد: در سال های گذشته درمورد واگذاری این مركز به بخش خصوصی و شهرداری جلسات متعددی برگزار و در آخرین جلسه در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ مقرر شد شهرداری مدیریت مركز را عهده دار شود.
به گزارش حیوان خانگی بگیر به نقل از ایرنا متاسفانه در میان این پاس كاری ها باغ وحش خرم آباد وضعیت مناسبی ندارند.
باغ وحشی كه می توانست با جذب توریست درآمدزایی خوبی داشته باشد، متاسفانه در تعطیلات نوروزی تعطیل شد.
9872/3022


1397/01/07
13:57:08
5.0 / 5
2274
تگهای خبر: آب , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
حیوان خانگی GetPet

حیوان خانگی بگیر


واگذاری حیوانات خانگی

getpet.ir - مالکیت محتوا و شکل سایت حیوان خانگی بگیر محفوظ است