خشكسالی و آلودگی محیطی مبحث پرفورمنس تعالی انسان در محیط

خشكسالی و آلودگی محیطی مبحث پرفورمنس تعالی انسان در محیط

حیوان خانگی بگیر: پرفورمنس نوعی تعالی انسان با محیط است كه با بازی؛ یك هنرمند و بدون صحبت كردن می تواند با مخاطب ارتباط برقرار كند، پرفورمنس سبك جدیدی در هنر است كه با استفاده از آن می توان با احساسات مخاطب ارتباط برقرار كرد و آموزش های مختلفی را به مردم انتقال داد.


به گزارش خبرنگار ایسنا، مریم مومنی در مورد برگزاری این نمایش، اظهار نمود: این برنامه با محوریت تعالی انسان در محیط در قالب یك پرفورمنس اجرا شد كه در هر پرفورمنس همه اتفاق ها با حركت انسان نشان داده می شود و هنر تعامل مخاطب در لحظه با خلق اثر و فرآیند خلق اثر و تكامل اثر در پیوند با مخاطب و مشاركت دادن مخاطب بروز می كند.
ایده پرداز و مدیر پروژه طرح پرفورمنس اضافه كرد: پرفورمنس بر خلاف هنرهای دیگر، از پیش تعیین شده و آماده نیست بلكه یك فرآیند در حین اجرا است كه نفس به نفس از انرژی مخاطب بهره می گیرد و در تكامل هنرش از مشاركت مخاطب كمك می خواهد.
وی افزود: یكی دیگر از خصوصیت های پرفورمنس این است كه از عناصر هفت گانه استفاده می گردد و این می تواند به پویایی، زنده بودن و استمرار این هنر كمك نماید و همین مبحث سبب می گردد تا در خیلی از مسائل روزمره، هنر پرفورمنس كاربرد پیدا كند و در دنیای امروز هم بسیار جذاب و پر مخاطب به حساب می آید.
مومنی خاطرنشان كرد: ما در این برنامه از قابلیت هنر پرفورمنس برای یك عرضه مفهومی و تلفیقی از دو مفهوم بسیار مهم در زندگی امروزه استفاده كردیم كه یكی خشكسالی و دیگری آلودگی بود كه هر دو در زندگی و شهر ما تأثیر جدی دارند و توجه به آن می تواند یكی از رسالت های هنر و هنرمند باشد به این دلیل كه هنر وسیله ای به منظور زندگی بهتر، دعوت برای بهتر دیدن و هم چنین بهتر رفتار كردن است.
مومنی درمورد نحوه عرضه این نمایش اظهار داشت: شیوه اجرای این طرح به این صورت بود كه از تركیب چند هنر برای بیان این دو مفهوم استفاده كردیم و توانستیم ذهن تماشاگر را در یك فضای چند رسانه ای متوجه این مطلب نماییم و یك تأثیر حسی بر روی مخاطب داشته باشیم.
وی افزود: این طرح كه در ابتدا به خاطر جدید بودن با مخالفت های زیادی مواجه گردید توسط اداره توسعه فرهنگ شهروندی حمایت شد و ما توانستیم برای اولین بار این طرح را اجرا نماییم، ازاین رو فكر می كنم این برنامه برای اولین بار اجرا شده كه توانستیم در آن تأثیر خشكسالی و آلودگی را بررسی نماییم.
هم چنین آوا حدادی طراح و كارگردان پرفورمنس درمورد برگزاری این برنامه، اظهار نمود: برای اجرای این برنامه هفت آیتم در نظر داشتیم كه از بین این تعداد، دو آیتم را انتخاب كردیم كه یكی از آن خشكسالی و دیگری تأثیر آلودگی های شهری مانند زباله ها و تجمع حشرات بود.
وی افزود: هر آیتم یك بازیگر داشت و در آیتم اول داستان یك مرد بود كه در بیابانی با زمین های ترك خورده به دنبال آب می گردد و پس از دقایقی به خواب می رود و زمانی كه از خواب بیدار می گردد با خشكسالی شدید مواجه می گردد و در همان حین ذخایر آبی را بر روی زمین می بیند و سپس این ذخایر آب را باز می كند، اما به قدری زمین تشنه است كه تمام آب از بین می رود.
طراح و كارگردان پرفورمنس اظهار داشت: در ذخایر آب سه عدد ماهی قرار دادیم تا زمانی كه ذخایر آب را آزاد می كند، ماهی ها آغاز به جان دادن كنند كه این كار نشان این است كه آب به مقدار كافی نیست تا بتواند به ماهی انرژی بدهد و سپس بازیگر این ماهی ها را به چند تماشاگر می دهد تا آن را نگه دارند.
وی اضافه كرد: در ابتدای برنامه به هر تماشاگر یك لیوان آب دادیم كه در انتها آب را بر روی بازیگر می ریختند تا بتواند جان تازه ای بگیرد و زنده بشود. پرفورمنس در لحظه شكل می گیرد و از قبل طراحی نمی گردد و فقط یك خط داستانی با بازیگر تمرین می گردد و اغلب بازی با استفاده از رفتار تماشاگر ادامه پیدا می كند.
حدادی در مورد آیتم دیگر این برنامه خاطرنشان كرد: آیتم دوم در مورد فردی بود كه شروع می كند به ایجاد آلودگی و كم كم این زباله ها شخصیت آن مرد را می سازند و تبدیل به كاراكتر سوسك می گردد كه این حشره نماد كثیفی است.
وی اضافه كرد: در انتها هر آیتم به تماشاگران كیك داده شد كه طرح كیك اول شبیه به خشكسالی و طرح كیك دوم شبیه به سوسك بود كه خیلی از تماشاگران حاضر نبودند از كیك سوسك بخورند و دقیقاً این رفتار همان تأثیر فضای بوجود آمده بر روی مخاطب است.
طراح و كارگردان پرفورمنس اظهار نمود: استقبال از این برنامه خوب بود و حتی آیتم خشكسالی سبب شد افرادی كه احساسی هستند گریه كنند و در آیتم دوم خیلی از افراد به خاطر اینكه تحمل كثیفی و دیدن حشرات را نداشتند آن صحنه را ترك می كردند و بسیاری هم تمام برنامه را تماشا كردند. این نوع نمایش كاملاً جدید بود و مخاطبان هم بسیار استقبال كردند.
به گزارش حیوان خانگی بگیر به نقل از ایسنا، نمایش پرفورمنس "تعالی انسان در محیط" در موزه عصارخانه شاهی برگزار گردید و توانست دو مشكل اصلی جامعه، یعنی خشكسالی و آلودگی محیطی را توسط هنرنمایی یك بازیگر و بدون گفتن كلام به مخاطب انتقال دهد.



1397/06/10
15:57:57
5.0 / 5
2069
تگهای خبر: آب , آموزش , حمایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
حیوان خانگی GetPet

حیوان خانگی بگیر


واگذاری حیوانات خانگی

getpet.ir - مالکیت محتوا و شکل سایت حیوان خانگی بگیر محفوظ است