معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر خبر داد

تولید محدودیت های آبی برای دریاچه چیتگر به علت بدهی شهرداری

تولید محدودیت های آبی برای دریاچه چیتگر به علت بدهی شهرداری

حیوان خانگی بگیر: معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر با اشاره به اینكه آب این دریاچه از محل رودخانه كن تامین می شود، اظهار داشت: دریاچه چیتگر مشكل كمبود و یا انتقال آب ندارد بلكه گاهی اوقات مشكلات اداری و مالی و پرداخت بدهی ها سبب می گردد آبگیری از برنامه تعیین شده كمی فاصله بگیرد.



علی اكبر عفت منش در گفت و گو با ایسنا با بیان اینكه آورد سالانه رودخانه كن طبق آمار بلندمدت سازمان آب منطقه ای ۸۰ میلیون متر مكعب است، اظهار نمود: این آب با عنایت به شرایط متداول سال آبی معمولا از اواخر شهریور ماه تا اواخر خرداد ماه در رودخانه جاری است و از خرداد ماه تا اوایل شهریور رودخانه خشك است.

وی با اشاره به اینكه سازمان آب منطقه ای سالانه ۵ میلیون متر مكعب آب از محل رودخانه كن به دریاچه چیتگر مختص كرده است، خاطرنشان كرد: با عنایت به تبخیر سالانه دریاچه - كه حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون متر مكعب در سال است - تابحال از تمام ظرفیت آب اختصاص داده شده استفاده نكرده ایم و برداشت از رودخانه كمتر از ۲ درصد آورد سالانه آن بوده است چراكه طی مدت ۵ ساله كه دریاچه آبگیری شده هیچ وقت بیشتر از ۲ میلیون متر مكعب آب از رودخانه كن برداشت نشده است.

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر افزود: ما در ۴ ماه دی، بهمن، اسفند و فروردین - كه پر آب ترین شرایط رودخانه برقرار است - اجازه برداشت آب از رودخانه كن را داریم علاوه بر این در ماه هایی كه آب برداشت می گردد در پایین دست رودخانه به علت سرما كشاورزی نمی گردد و نیاز به آب در حداقل امكان دارد.

عفت منش با اشاره به اینكه بر مبنای برنامه مورد توافق با سازمان آب منطقه ای مشخص است كه در هر ماه مجاز به برداشت چه میزان آب از رودخانه كن برای دریاچه چیتگر هستیم، اظهار داشت: در مطالعات انجام شده نیاز آبی پایین دست مشخص شده و آبگیری با عنایت به تخصیص معین شده به نحوی انجام می گردد كه آب مورد نیاز برای پایین دست رودخانه جریان داشته باشد.

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر در ادامه خاطرنشان كرد: در ازای برداشت آب از منابع طبیعی و آب رودخانه ها باید عوارضی به دولت پرداخت گردد ازاین رو ما به ازای برداشت آب از رودخانه باید هزینه ای را به آب منطقه ای پرداخت نماییم. شهرداری تهران طی چند سال قبل به علت مشكلات مالی گاهی اوقات در پرداخت این آب بها تاخیر داشته و در نتیجه سازمان آب منطقه ای محدودیت هایی را برای برداشت آب بوجود آورده است و ما در زمان معین نتوانستیم آب را برداشت نماییم.

وی با اشاره به اینكه برداشت آب از رودخانه كن برای دریاچه چیتگر در زمانی صورت می گیرد كه كشاورزان به آن آب نیاز ندارد، اظهار داشت: مقدار برداشت آب از رودخانه بسیار كم است و ضربه ای به آب رودخانه نمی زند. سازمان آب منطقه ای هم جدولی به ما داده كه نیاز آبی پایین دست در آن مشخص شده است.

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر در انتها اظهار داشت: برای مثال درجدول تامین آب بستر رودخانه در اسفند ماه معین شده كه «دبی» آب برای پایین دست رودخانه نباید برای مثال از حدود یك متر مكعب در ثانیه كمتر باشد. ما هنگام برداشت آب این ملاحظات را در نظر داریم و ناظران آب منطقه ای هم روی این مورد نظارت كامل دارند.




1397/06/25
14:24:48
5.0 / 5
2195
تگهای خبر: آب , كشاورزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
حیوان خانگی GetPet

حیوان خانگی بگیر


واگذاری حیوانات خانگی

getpet.ir - مالکیت محتوا و شکل سایت حیوان خانگی بگیر محفوظ است