دفاع كلانتری از واگذاری كنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد كشاورزی

دفاع كلانتری از واگذاری كنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد كشاورزی

حیوان خانگی بگیر: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن دفاع از واگذاری مسئولیت كنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد كشاورزی، اظهار داشت: این كنوانسیون ۳۰ سال بود كه در اختیار وزارت امور خارجه بود و رسیدگی ای به آن نمی شد و كسی هم اعتراضی نمی كرد. اعتراضات از تبلیغاتی ناشی میگردد كه برخی سران محیط زیستی كه قبلا در سازمان حفاظت محیط زیست بودند، انجام می دهند.



به گزارش حیوان خانگی بگیر به نقل از ایسنا، عیسی كلانتری در حاشیه گردهمایی محیط بانان كه امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار گردید در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد واگذاری كنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد كشاورزی اظهار داشت: این كنوانسیون طی ۳۰ سال قبل در وزارت امور خارجه بوده و كسی سوال نمی كرد كه چرا در این وزارتخانه است. در حالیكه هیچ رسیدگی ای به این كنوانسیون وجود نداشت. حالا كه دولت یك اقدام درست انجام داده و مسئولیت كنوانسیون تنوع زیستی را به وزارت جهاد كشاورزی واگذار كرده است، برخی اعتراض می كنند.

وی در مورد انتقادات به واگذاری كنوانسیون تنوع زیستی به جهاد كشاورزی اظهار داشت: اینها تبلیغاتی است كه برخی سران محیط زیستی كه قبلا در سازمان محیط زیست بوده اند و حالا رفته اند؛ دامن می زنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تصریح كرد: دولت با عنایت به وجود بانك ژنی كه در اختیار وزارت جهاد كشاورزی است، مسئولیت كنوانسیون تنوع زیستی را به این وزارتخانه سپرده است.

كلانتری همینطور افزود: كل مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ۱۷ میلیون هكتار است در حالیكه یكصد میلیون هكتار از عرصه های طبیعی در اختیار سازمان جنگل ها و وزارت جهاد كشاورزی است و ازاین رو دسترسی این وزارتخانه به تنوع زیستی كشور بیشتر از سازمان محیط زیست است.

وی با تاكید بر اینكه وزارت جهاد كشاورزی بیشتر از سه بانك ژنی در اختیار دارد، اظهار داشت: در سازمان حفاظت محیط زیست حتی یكی از این بانك های ژنی هم وجود ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به این پرسش كه آیا واگذاری مسئولیت كنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد كشاورزی به علت تولید محصولات دستكاری شده ژنتیكی است؟ اظهار داشت: تنوع زیستی هیچ ارتباطی به محصولات تراریخته ندارد. ضمن اینكه تراریخته از یك ژن وحشی تولید نمی گردد بلكه یك ژن شناخته شده كه دیگر وحشی تلقی نمی گردد به موجود دیگر انتقال می یابد.

كلانتری همینطور در پاسخ به این پرسش كه آیا سازمان حفاظت محیط زیست نظارتی بر روند تولیدات محصولات دستكاری شده ژنتیكی خواهد داشت، اظهار داشت: بله، سازمان حفاظت محیط زیست بر تولید محصولات تراریخته نظارت دارد. همینطور مسائل ایمنی زیستی به سازمان محیط زیست مرتبط می گردد.

وی همینطور در ادامه به مسائل مربوط به محیط بانان پرداخت و اظهار داشت: محیط بانان افراد زحمت كشی هستند كه شبانه روز خویش را در زیستگاه ها می گذرانند. یكی از خواسته های محیط بانان تصویب سریع لایحه پشتیبانی از محیط بانان است كه در كمیسیون های مختلف مجلس تصویب شده و باید در صحن علنی بررسی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه رئیس مجلس قول داده اند كه لایحه پشتیبانی از محیط بانان هر چه سریع تر بررسی شود، اظهار داشت: امیدواریم پیش از این كه مجلس وارد بررسی بودجه سال ۹۸ شود؛ لایحه پشتیبانی از محیط بانان را به تصویب برساند.

كلانتری افزود: وظیفه محیط بانان حفاظت از حیات وحش كشور است و در این مسیر امكان درگیری بین شكارچی متخلف و محیط بان وجود دارد. در این شرایط یا محیط بان كشته می گردد یا اگر طرف مقابل كشته شود محیط بان قصاص می گردد ازاین رو برای محیط بان هر دو سر باخت است.

وی تصریح كرد: لایحه پشتیبانی از محیط بانان سبب می گردد محیط بانان در رده سایر نیروهای نظامی و انتظامی قرار گیرند تا اگر در حین انجام وظیفه اتفاقی افتاد پیگیری حقوقی و قضایی آنها متفاوت تر از شرایط كنونی خواهد بود. در نتیجه چنین وضعیتی، محیط بانان راحت تر می توانند از منطقه خود حفاظت كنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینكه محیط بانی یك شغل كاملا تخصصی است، خاطرنشان كرد: در شرایط حاضر حدود ۵۰ دانشكده محیط زیست در كشور وجود دارد. سازمان حفاظت محیط زیست هم یك دانشكده محیط زیست دارد اما متاسفانه هیچ ساختاری برای آموزش محیط بانان وجود ندارد.

كلانتری با اشاره به اینكه محیط بانان باید به مسائل حقوقی، اجتماعی و نظامی و حتی جانورشناسی، گیاه شناسی، زمین شناسی و خاك شناسی آگاهی داشته باشند، اظهار داشت: متاسفانه محیط بانان بدون هیچ آموزشی استخدام و به پاسگاه ها اعزام می شوند. ازاین رو از وزارت علوم و شورای عالی اداری درخواست كرده ایم كه دانشكده محیط زیست وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست به دانشكده محیط بانی تبدیل گردد تا محیط بانان پس از گذراندن دوره های تخصصی و دریافت مدرك كاردانی و كارشناسی به محل خدمت خود اعزام شوند. امیدواریم تا آخر امسال كارهای اداری این مورد صورت گیرد.

وی همینطور با اشاره به شیفت كاری محیط بانان اظهار داشت: محیط بانان ۱۸ شبانه روز در پاسگاه ها حضور دارند و ۱۲ روز در استراحت هستند. به عبارت ساده محیط بانان در ماه بیشتر از ۴۰۰ ساعت سر كار هستند اما پرداختی های آنها حداقل است و لازم است در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی به تفاهم برسیم و در این مورد مكاتباتی با این سازمان ها انجام دادیم.



1397/08/30
14:46:30
5.0 / 5
2195
تگهای خبر: آموزش , كشاورزی , محصولات , محیط بان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
حیوان خانگی GetPet

حیوان خانگی بگیر


واگذاری حیوانات خانگی

getpet.ir - مالکیت محتوا و شکل سایت حیوان خانگی بگیر محفوظ است