پای لنگ برخورد با كامیون های دودزا در ایام آلوده

پای لنگ برخورد با كامیون های دودزا در ایام آلوده

به گزارش حیوان خانگی بگیر ماه آخر پاییز برای شهروندان كلانشهرهای كشور بخصوص مردم پایتخت سخت و آلوده سپری می شود؛ هر ساله با نزدیك شدن به فصل سرما، مردم با پدیده آلودگی هوا مواجهند. پدیده ای كه تا كنون باوجود وقوع سالیانه، توسط دولت ها و ادوار مختلف مجلس برای آن برنامه قابل توجهی پیاده سازی نشده است. هرسال به انتظار می نشینیم تا در سرما این اتفاق تكرار شود و در كمیته های اضطرار مقطعی تصمیم گیری نماییم.


به گزارش حیوان خانگی بگیر به نقل از ایسنا، چند روزی است شاخص آلایندگی تهران همانند برخی كلانشهرها به عدد ۱۵۰ رسیده و برای چندمین بار مدارس را به تعطیلی كشانده؛ اما در بین تصمیمات مقطعی مسؤلان و مصوبات دقیقه نودی كمیته اضطرار و عدم نظارت لازم بر اجرای آن هم خود قابل تأمل است كه از مشهودترین آنها تردد كامیونها و خودرو های سنگین دودزا در سطح شهر علیرغم ممنوعیت تردد آنها تا اطلاع ثانوی است این مورد و بسیاری موارد دیگر سبب شده كه تهران روزهاست در محاصره آلودگی هوا قرار گرفته است.
یكی از مصوبات همیشگی كمیته اضطرار آلودگی هوا در هنگام تشدید آلایندگی هوا ممنوعیت تردد كامیونها و خودرو های سنگین در درون شهر تهران است؛ اما اگر در همین روزها و شب های آلوده دوری در خیابانها بزنید مشاهده خواهید كرد كه تردد كامیونها در شهر با شب های عادی هیچ تفاوتی ندارد و اعمال این مصوبه گویی بنا به عادت تكرار می شود تا جایی كه علی پیرحسینلو مشاور معاون حمل و نقل شهردار تهران قبل از این در گفتگو با ایسنا با طرح پرسشی در خصوص چرایی تردد كامیون های دودزا در ایام آلوده تهران به رغم ممنوعیت، اظهار داشت: سالهاست كه استفاده از شیوه های سنتی كنترل خودرو های متخلف همچون برقراری ایست بازرسی، كمین كردن، كنترل دستی مدارك و... منسوخ شده و با عنایت به حجم خودرو ها و تاثیری كه آلایندگی آنها بر سلامتی شهروندان دارد، ضروریست كه از شیوه های كنترلی مكانیزه و زیرساختی به نفع سلامتی مردم شهر استفاده گردد.
وی در حقیقت با انتقاد از آنچه عدم همكاری پلیس راهور برای كنترل و برخورد با كامیون های دودزا و آلاینده خواند، خواهان بهره گیری كامل از زیرساخت های مكانیزه هوشمند به نفع سلامتی مردم شهر شد. بر مبنای مطالعات انجام شده، خودرو های دیزلی سنگین و نیمه سنگین در شهر تهران مسبب تولید آلاینده های اكسیدهای گوگرد و اكسیدهای ازت و مهم ترین آن ذرات معلق هستند و هنگامی كه بر مبنای پیشبینی هواشناسی وضعیت هوا ساكن می شود، كمیته اضطرار آلودگی هوا تشكیل و ممنوعیت تردد خودرو های سنگین دیزلی مصوب و اجرایی می شود كه روز ۱۹ آبان مقرر شد از دوشنبه شب تا آخر هفته تردد كامیون ها در تهران ممنوع شود.
پیرحسینلو پیش تر در ۱۹ آبان ماه سال جاری هم در پیامی توییتری نوشته بود: "با آنكه دولت تصمیم گرفته بود از دیشب تا آخر هفته ورود كامیون ها به تهران مطلقا ممنوع باشد، عملا پلیس این تصمیم را اجرا نكرده است. واقعیت تلخ اینكه از ساعت ۱۰ دوشنبه شب تا ۶ بامداد روز بعد، ۳۸۳۸ تردد كامیون عموما دودزا در دوربین های ورودی- خروجی شهر ثبت شده است."
به گزارش حیوان خانگی بگیر به نقل از ایسنا، درباره سهم آلایندگی خودرو های سنگین در آلودگی هوای تهران رقم های خیلی از ۳۰ درصد تا ۷۰ درصد عنوان شده است و خیلی از جمله محمد حسن كلهری، معاون حمل و نقل راهداری استان تهران از مردودی ۲۰ درصد خودرو های سنگین در آزمون های معاینه فنی اطلاع داده است دو عاملی كه می تواند ضرورت برخورد قاطع با دودزاهای سنگین در ترددهای شبانه بخصوص در این روزهای آلوده كه مدارس و دانشگاه ها را به تعطیلی رسانده، دو چندان كند. بدون شك اعمال محدودیت های ترافیكی همچون اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل برای شهروندان و سایر محدودیت ها برای خودرو های سبك باید همزمان برای خودرو های سنگین هم اعمال شود.
طی سال های اخیر، آلاینده اصلی تهران كه باعث قرارگیری هوای این شهر در وضعیت ناسالم می شود ذرات معلق با قطر كمتر از ۲.۵ میكرون است. ذراتی كه اثرات سوء قابل توجهی بر سلامت شهروندان می گذارند. ذرات گرد و غبار، سولفات و وسایل نقلیه بنزینی بیشترین سهم را در انتشار ذرات معلق در هوای تهران دارند. بعد از آنها وسایل نقلیه دیزلی، آمونیوم، ذرات ناشی از تجزیه گیاهان، نیترات و احتراق بیومس رده های بعدی انتشار ذرات معلق ریز را به خود اختصاص داده اند. احتراق گاز طبیعی هم با درصد انتشار كمتر از یك، سهم قابل اغماضی در انتشار این ذرات به اتمسفر دارد.
بر اساس نتایج بدست آمده از سهم بندی منابع توسط مدل موازنه جرمی عناصر شیمیایی ملاحظه می گردد كه وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی در مجموع ۴۱.۷ ± ۲۳.۲۳ درصد از كل ذرات معلق كوچكتر از ۲.۵ میكرون انتشار یافته در هوای شهر تهران را ایجاد كرده و مهمترین منبع انتشار ذرات معلق به شمار می روند.
كمیته اضطرار شهر تهران طی روزهای گذشته تصمیماتی شامل ممنوعیت حمل و نقل كامیونها تا اطلاع ثانوی، ممنوعیت فعالیت معادن شن و ماسه، تعطیلی چند روزه مدارس، نیم بها شدن بهای بلیط مترو و افزایش دو برابری عوارض ورود به محدوده طرح ترافیك و اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل را اتخاذ نموده است.
با نگاهی به تصمیمات این كمیته و توجه به آمار منابع تولید آلایندگی ذرات كمتر از ۲.۵ میكرون متوجه می شویم تصمیماتی كه برای كامیونها گرفته می شود و نهایتا در اجرا مغفول می ماند تأثیر قابل توجهی در كیفیت هوای شهر تهران دارد.
شینا انصاری مدیركل محیط زیست شهرداری تهران هم در رشته توییت هایی ظرف روزهای گذشته با تاكید بر اینكه وضع قوانین برای كاهش آلودگی هوا به تنهایی كافی نیست گفته است: «آنچه كه حائز اهمیت می باشد قابلیت اجرای قوانین در كشور می باشد. كارآمدی قوانین بیشتر از هرچیز نیازمند بستر هموار اجرای قانون و مهمتر از آن عزم تمامی ۱۸ دستگاه مسئول در مبحث الودگی هوا است.
وی تاكید دارد: اگر مواردی كه در قانون هوای پاك مصوب سال ۱۳۹۶ و آئین نامه های اجرایی آن از جانب ۱۸ دستگاه متولی و دخیل مبحث در زمان مقرر در قانون اجرایی می شد امروز تهران و سایر كلانشهرهای كشور روزهای ناسالم كمتری داشتند».
سعید قیصر مدیرعامل سازمان اتحادیه حمل و نقل همگانی كشور هم در گفتگویی با تاكید بر اینكه یك عزم و اراده جدی برخورد با افرادی كه به مراكز معاینه فنی رجوع نمی كنند باید صورت گیرد اضافه كرد: «راهكار این مورد حضور پررنگ پلیس راهنمایی و رانندگی و اعمال قانون خودرو های فاقد معاینه فنی است و تا وقتی این اتفاق نیفتد طبیعتاً مردم برایشان معاینه فنی خیلی اولویت ندارد و حضورشان در این مراكز كمرنگ می شود.
وی تصریح كرد: حدود هفت میلیون خودرویی كه واجد شرایط معاینه فنی در كل كشور هستند تابحال به مراكز معاینه فنی رجوع نكرده اند».
به گزارش حیوان خانگی بگیر به نقل از ایسنا، تا به امروز مصوبات بسیاری درباره آلودگی هوا در دولت، كارگروه های كاهش آلودگی، مجلس و دیگر دستگاه های ذی ربط به تصویب رسیده اما بخش عمده ای از آنها در دست اندازهای اجرایی متوقف شده و حاصل آن روزهای سخت برای شهروندان كلانشهرهای كشور شده است. جولان موتورسیكلت های كاربراتوری و فرسوده و كامیون ها و خودرو های سنگین دودزا برغم ممنوعیت و ضرورت برخورد پلیس با آنها در حالی رخ می دهد كه این پرسش مطرح است كه چگونه این بمب های دودزا به راحتی و بی محابا در سطح شهر تردد می كند آیا قوانین و مجازات ها مكفی و مانع نیست؟ آیا امكانات و نیروی انسانی دستگاه های ذیربط همچون پلیس ناكافی است و یا اختلاف نظر در اجرای قوانین سبب شده است كه پای اجرای این مصوبه همانند خیلی از مصوبات قانون هوای پاك لنگ بزند و دود آن هم به چشم شهروندان برود.



1398/09/10
14:39:40
5.0 / 5
858
تگهای خبر: آب , آلودگی هوا , تولید , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
حیوان خانگی GetPet

حیوان خانگی بگیر


واگذاری حیوانات خانگی

getpet.ir - مالکیت محتوا و شکل سایت حیوان خانگی بگیر محفوظ است