نگران باران های سیل آسا باشیم؟

نگران باران های سیل آسا باشیم؟

به گزارش حیوان خانگی بگیر در حالیكه سازمان هواشناسی اخطار ورود سامانه بارشی به كشور را داده، مسؤلان آبی وضعیت سدها را نرمال اعلام نموده اند و گفته شده كه اقدامات مدیریت سیلاب انجام شده است.


به گزارش حیوان خانگی بگیر به نقل از ایسنا، در هفته های گذشته شاهد بارش برف و باران در اغلب نقاط كشور بوده ایم كه این مسئله نگرانی هایی را برای وقوع سیلاب بوجود آورده اما آن طور كه قاسم تقی زاده خامسی - معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو - اعلام نموده است، بارندگی های اخیر به صورت برف بوده و تا این بارندگی ها تبدیل به سیلاب شود، زمان بیشتری نسبت به باران خواهد برد و بنابراین كنترل برف راحت تر از باران است و برای فصل تابستان هم به علت ماندگاری بیشتر برف و توزیع تدریجی آن به مخازن، وضعیت منابع آبی در زمان پیك بهبود می یابد.
۵۴ درصد سدهای كشور پر هستند
وی با تاكید بر این كه حدود ۵۴ درصد از سدهای كشور پر هستند، اظهار داشت: به منظور مدیریت سیلاب مابقی حجم سدها را خالی نگه داشته ایم تا در زمان وقوع باران بتوانیم مدیریت سیلاب داشته باشیم.
معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به پیشبینی سازمان هواشناسی درباره باران های سیل آسا، خاطرنشان كرد: پیشبینی هایی كه در ۴۸ ساعت اخیر و نهایتا سه روز انجام می شود، قابل اطمینان است، چونكه پیشبینی هایی كه برای بهمن ماه و اسفندماه صورت گرفت، چندان مطابق نبود و استان گیلان را تحت تأثیر قرار داد.
همینطور رضا اردكانیان - وزیر نیرو - در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص این كه آیا لازم است كه كشور را برای باران های حجیم در ماه های آینده آماده كرد؟ اظهار داشت: اتكای ما بر آمار و اطلاعاتی است كه سازمان هواشناسی از منابع و مراجع معتبر دنیا و سیستم ها و تجهیزاتی كه در اختیار دارد، اعلام می كند و هر سه ماه یكبار هم در جلسات شورایعالی آب پیشبینی هایی در این رابطه مطرح می شود و وزارت نیرو هم تلاش می كند بر همان اساس برنامه ریزی های لازم را داشته باشد.
به قول وی، برای سال آبی ۱۳۹۹ – ۱۳۹۸ در فصل پاییز كه آنرا پشت سر گذاشته ایم، شرایط نسبتا نرمال و كمی بالاتر از نرمال پیشبینی شده بود و برای زمستان هم شرایط به صورت نرمال و كمی پایین تر از نرمال پیشبینی شده است. اما بر مبنای آنچه كه تابحال رخ داده میزان بارش ها از آغاز سال آبی ۱۵۰ میلی متر ثبت شده است كه حدود ۳۱ درصد بیش تر از متوسط بلندمدت است كه در این شرایط لازم است مردم آماده وضعیت پر بارش تری باشند. این عدد حتی از سال گذشته هم كه سال تری بود، ۵ درصد بیشتر بوده است.
اردكانیان اظهار نمود: البته باید اظهار داشت كه میزان بارندگی در تمام كشور به صورت یكسان نیست بگونه ای كه در بعضی از استان ها همچون خراسان شمالی، اردبیل و گلستان میزان بارش ها به نسبت بلندمدت و متوسط كمتر از پیشبینی ها بوده اما در مجموع پیشبینی ما این است كه تابستان را در عمده مناطق به علت وجود ذخایر آبی نسبتاً مناسب و تداوم همكاری هموطنانمان با آرامش سپری نماییم.
ورود سامانه بارشی جدید به كشور
طبق اعلام سازمان هواشناسی، امروز، یكشنبه به تدریج سامانه بارشی جدیدی از شمال غرب وارد كشور می شود و در دامنه های زاگرس مركزی واقع در غرب و شمال غرب بارش برف و در ارتفاعات البرز در استان های قزوین، البرز و دامنه های زاگرس مركزی در جنوب غرب بارش پراكنده را به دنبال دارد. در اواخر وقت امروز، یكشنبه با شمالی شدن جریان ها روی غرب دریای خزر بارش باران، وزش باد و كاهش نسبی دما در گیلان و اردبیل رخ می دهد، طی روز دوشنبه (۲۸ بهمن ماه) این سامانه بارشی علاوه بر مناطق مذكور در دامنه های زاگرس مركزی واقع در جنوب غرب، دامنه های جنوبی البرز، مركز و شمال شرق فعال است و بارش باران كل سواحل شمالی را در بر می گیرد.
در اواخر وقت روز دوشنبه از شمال شرق كشور خارج می شود و طی این روز بارش برف در جنوب آذربایجان غربی، غرب كردستان، شمال كرمانشاه و جنوب لرستان شدت بیشتری دارد. طی روز سه شنبه (۲۹ بهمن ماه) در نوار شمالی و شمال غرب كشور و در دامنه های زاگرس مركزی واقع در جنوب غرب بارش پراكنده و وزش باد دور از انتظار نیست و طی روز چهارشنبه (۳۰ بهمن ماه) در نیمه شرقی كشور جوی آرام خواهیم داشت و به تدریج با ورود سامانه بارشی از جنوب غرب كشور بارش در استان های واقع در جنوب غرب و غرب آغاز می شود و طی پس از ظهر شمال غرب و دامنه های جنوبی البرز واقع در استان های قزوین، البرز و تهران را فرا می گیرد.
طی پس از ظهر این روز بارش برف در جنوب لرستان، چهارمحال و بختیاری، غرب كردستان و جنوب آذربایجان غربی شدت بیشتری دارد، این سامانه بارشی هم طی روز پنج شنبه (۱ اسفندماه) در كل كشور فعال خواهد بود و به تدریج در اواخر وقت این روز از فعالیت آن در نیمه غربی كم می شود و فقط در شمال شرق و شرق كشور سبب ابرناكی و بارش خواهد شد.
آسمان تهران هم امروز فردا كمی ابری در پس از ظهر افزایش ابر در اواخر وقت بارش پراكنده و گاهی وزش باد با حداقل دمای صفر و حداكثر دمای ۱۰ درجه سانتیگراد و طی روز دوشنبه (۲۸ بهمن ماه) ابری، نیمه ابری، گاهی افزایش ابر و بارش پراكنده همراه با وزش باد با حداقل دمای دو و حداكثر دمای ۱۱ درجه سانتیگراد پیشبینی می شود.



1398/11/27
14:50:50
5.0 / 5
2778
تگهای خبر: آب , آسمان , بارش , بارندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
حیوان خانگی GetPet

حیوان خانگی بگیر


واگذاری حیوانات خانگی

getpet.ir - مالکیت محتوا و شکل سایت حیوان خانگی بگیر محفوظ است