یك اپیدمیولوژیست هشدار داد؛

تبعات افزایش سفرها

تبعات افزایش سفرها

به گزارش حیوان خانگی بگیر اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، ضمن هشدار نسبت به افزایش سفرها در محرم، اظهار داشت: در صورت عدم كنترل سفرها، بی گمان تمامی شهرهای به ظاهر سبز و نارنجی، قرمز خواهند شد.



به گزارش حیوان خانگی بگیر به نقل از مهر، حمید سوری، با اشاره به خطرات ناشی از تجمعات انسانی، اشاره کرد: شاید بد نباشد که پیام اباعبدالله که همانا امر به معروف و نهی از منکر بود را امسال بر امر به رعایت موازین پیش گیری از کرونا و جلوگیری از رفتارهای پرخطر متمرکز نماییم.
وی اظهار نمود: سوگواری ایام عزاداری امام حسین (ع) و یارانش برای دوستداران آن بزرگواران قرن هاست برگزار می گردد و در کشور ما نیز این ایام مورد توجه ویژه مردم است.
سوری افزود: آنچه در شرایط کرونایی امسال با آن مواجه هستیم ضرورت بازبینی این مراسم را اجتناب ناپذیر می کند تا ضمن احترام به اعتقادات مردم هزینه ناشی از بار اپیدمی را به حداقل ممکن برسانیم.
وی اشاره کرد: هرچند از نظر علم اپیدمیولوژی هرگونه تجمع انسانی می تواند موجب شعله ور تر شدن اپیدمی شود ولی این امر در صورتیکه رفتار و برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم قابل کنترل و مدیریت است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلان اینکه متاسفانه اطلاعات جهانی اپیدمی کووید ۱۹ تصویر امیدوار کننده ای را نشان نمی دهد، اضافه کرد: کشور ما نیز هفته هاست به لحاظ موارد رخداد کرونا در رتبه های ۹ تا ۱۱ در نوسان است.
وی افزود: این درحالی است که بسیاری کشورها که هفته ها پس از ما شاهد آغاز اپیدمی بودند توانستند با سیاستگذاری درست و موثر با گذران یک پیک روند خاموشی را آغاز کنند ولی ما هنوز در پیک دوم این اپیدمی هستیم و با حدود سه برابر بودن میزان مرگ کرونا نسبت به میانگین جهانی ایام تلخی را سپری می نماییم.
سوری اشاره کرد: در چنین شرایطی حساسی طبعا هر گونه اجتماع انسانی از برگزاری کنکور گرفته تا مراسم جمعی دیگر وضع را بدتر می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: دستورالعمل نسبتا جامعی برای برگزاری مناسب ایام محرم تهیه و ابلاغ گردیده است اما آنچه روی کاغذ نوشته شده تا اجرای تمام و کمال آن نیازمند مشارکت حداکثری مردم به خصوص متولیان هیئت های مذهبی، نظارت کافی ضابطان مقررات و اعمال قانون است.
وی تصریح کرد: سه نکته مهم دیگر که در دستورالعمل مربوطه مورد کم توجهی قرار گرفته یکی مراقبت ویژه بزرگ ترها از کودکان بعنوان یکی از مهم ترین عوامل انتقال عفونت به افراد حساس است. دوم محافظت ویژه سالمندان و گروه های پرخطر دارای بیماری های زمینه ای است به نحوی که این افراد به هیچ وجه در اجتماعات شرکت نکنند و در منزل و دور از مواجهه با افراد بیمار یا محتمل سوگواری کنند و افراد دیگر خانواده هم که در بیرون منزل رفت و آمد دارند از تماس نزدیک به آنها جدا اجتناب کنند.
سوری با هشدار نسبت به افزایش سفرها در روزهای محرم توضیح داد: سومین و شاید مهم ترین نکته از نظر علم اپیدمیولوژی که می تواند در شعله ور شدن زیاد اپیدمی تاثیر داشته باشد سفرها و جابجایی های بین شهری و حتی تردد شهری روستایی یا بالعکس در روزهای محرم است.
این اپیدمیولوژیست اشاره کرد: عدم کنترل جدی و شدید این مورد بی گمان تمامی شهرهای به ظاهر سبز و نارنجی را قرمز خواهدنمود و حتی می تواند آمار بستری و مرگ ناشی از کرونا را چند برابر وضع نامطلوب فعلی کند.
سوری اضافه کرد: پس کنترل این سفرها تنها با سفارش های عمومی کافی نبوده بلکه با اعمال شدید مقررات منع رفت و آمد حداقل در فاصله دو تا سه روز قبل و بعد تاسوعا و عاشورا می تواند بسیار کمک کننده باشد.
وی در آخر تصریح کرد: انتظار می رود ستاد کشوری مقابله با کرونا سریعا این مهم را مورد توجه قرار داده و برای اجرا ابلاغ کند.


منبع:

1399/06/03
13:17:58
5.0 / 5
1594
تگهای خبر: بیماری , پزشك , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
حیوان خانگی GetPet

حیوان خانگی بگیر


واگذاری حیوانات خانگی

getpet.ir - مالکیت محتوا و شکل سایت حیوان خانگی بگیر محفوظ است