در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا؛

گری لوییس: نباید در مبارزه با خشكسالی تسلیم شویم، بخش بزرگی از قلب من در ایران خواهد ماند

گری لوییس: نباید در مبارزه با خشكسالی تسلیم شویم، بخش بزرگی از قلب من در ایران خواهد ماند

حیوان خانگی بگیر: تهران- ایرنا- هماهنگ كننده سازمان ملل در تهران، ایرانی ها را مردمی قدرتمند توصیف كرد كه می توانند در آینده بشریت نقش مهمی ایفا كنند و اظهار داشت: من در حالی كشور شما را ترك می كنم كه فرهنگ، تاریخ غنی و زبان شما همیشه با من خواهد بود؛ ایران بخش خیلی بزرگی از قلب من است.


ماموریت دیپلماتیك «گری لوئیس» بعنوان هماهنگ كننده سازمان ملل در تهران بعد از پنج سال (از سال 2013 میلادی) آخر یافته است و وی در ماموریتی جدید، بزودی راهی نایروبی پایتخت كنیا خواهد شد.
گری لوئیس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تاثیرات عمیقی كه در مدت پنج سال فعالیت خود از ایران و ایرانیان پذیرفته است، اشاره نمود و اظهار داشت: من اعتقاد دارم مردم ایران قدرت این را دارند و خواهند توانست در آینده بشریت نقش خیلی مهمی ایفا كنند.
هماهنگ كننده سازمان ملل در تهران با اشاره به اینكه فرهنگ، تاریخ، معماری، ایرانشناسی و ادبیات شما همیشه با من و بخشی از من خواهد بود، اظهار داشت: مردم ایران از آخرین اخبار تكنولوژی آگاه هستند و به شكلی مجنون تكنولوژی هستند؛ ایران همان گونه كه خیلی از افراد پیش از من را تحت تاثیر قرار داده من را هم به شدت جذب كرده و تحت تاثیر خود قرار داده است.
گری لوئیس بر این باور است مقامات ارشد ایران برخلاف خیلی از رهبران و روسای كشورهایی كه هیچ ایده ای از اتفاقات دنیا ندارند خیلی خوب از ریشه مشكلات آگاه هستند و می دانند چه كارهایی باید انجام دهند و از افتخارات اوست كه با این افراد كار كرده است.
لوئیس با بیان این كه در خلال 15 سال قبل سعی كردیم دریاچه ارومیه را نجات دهیم، اظهار داشت: اگر امیدی به احیای ارومیه، بختگان، هامون و شادگان وجود نداشت من پنج سال در ایران نمی ماندم و وقت خودم را صرف این كار نمی كردم.
نماینده سازمان ملل در تهران معتقد می باشد كه همه باید در حالت آماده به جنگ باشیم تا بتوانیم مشكلات محیط زیست را حل كنیم؛ وی تصریح كرد كه الان وقت آن نیست كه در مبارزه با خشكسالی تسلیم شویم.

ایرنا: بخش اعظم فعالیت های شما در ایران بر محیط زیست آب و متمركز شده بود و این سبب شد فعالیت های شما در حوزه های دیگردیده نشود بعنوان سوال نخست درباره این فعالیت ها همچون توسعه انسانی توضیح دهید و بفرمایید چه فعالیت هایی در این سال ها داشتید؟
گری لوییس: ایران در حوزه توسعه انسانی در پنج سال قبل پیشرفت های زیادی كرده است. عدم پیشرفت ها به علت تحریم هایی بود كه روی ایران اعمال شده بود. پس از برجام خیلی از تحریم ها برداشته شد و در عین حال خیلی از تحریم ها هم باقی ماند.
با عنایت به تمامی اینها ایران رشد چشمگیری در بخش های توسعه ای داشته است. بخشی از كارهای سازمان ملل مسائل محیط زیست است اما تنها محیط زیست نیست. ما به دولت ایران در زمینه مراقبتهای پله ای در بهداشت و درمان كمك می نماییم. همینطور به دولت كمك می نماییم اقتصاد سبز را بیشتر ترویج كند یا در زمینه مقابله با مواد مخدر و آموزش و سلامت پناهندگانی كه سی تا چهل سال است میهمان كشور شما هستند كمك می نماییم. كارهایی كه در ایران انجام شد و من در واقع صدای سازمان ملل بودم حاصل تلاش 430 كارمند سازمان ملل هست كه بیشتر در تهران و در شهرهای دیگر حضور دارند. ضمن اینكه 90درصد كارمندان دفتر سازمان ملل در اینجا ایرانی هستند.

ایرنا: با این حال تلاش ها و فعالیتهای شما در حوزه محیط زیست برجسته شد به صورتی كه شما در ایران به شكلی بعنوان كارشناس محیط زیست و آب شناخته شدید. آیا علاقه شخصی شما به محیط زیست بود یا دلایل دیگری هم وجود داشت؟
گری لوییس: این مورد اهمیت شخصی بسیار بالایی برای من دارد به چند دلیل؛ جدا از اینكه علاقه دارم آبشارها و دریاها را ببینم و به كویر و جنگل سفر كنم، در واقع دلیل مهمتری كه وجود دارد این است كه اگر همین طور به استفاده از زمین ادامه دهیم و تخریب محیط زیست را ادامه دهیم نسل های آینده جایی برای زندگی نخواهند داشت. ما هم اكنون روزانه 110 میلیون تن دی اكسید كربن وارد جو زمین می نماییم كه خیلی بیشتر از ظرفیت هایی است كه سیاره ما دارد و چون دمای زمین را بالا می برد و سبب می گردد زمین تب دار شود. اگر این تب ادامه یابد زندگی بر روی سیاره زمین امكان پذیر نخواهد بود. ازاین رو مبحث محیط زیست همانطور كه گفتم خیلی اهمیت دارد و از دید من محیط زیست یك مسئله امنیتی برای انسان است. همه ما یا فرزند داریم یا فرزند دار خواهیم شد. اگر شرایط به همین نحو ادامه یابد در نیمه دوم قرن حاضر سیاره زمین جای مناسبی برای زندگی نخواهد بود.

ایرنا: در سال های اخیر توافق بین المللی محیط زیست یا همان توافق پاریس به امضای كشورهای جهان رسید. انتظار می رفت بخصوص پس از رفع تحریم ها همكاری های جامعه بین الملی با ایران بیشتر شود چه چشم اندازی برای همكاری های جامعه بین المللی و سازمان ملل با ایران می بینید تا ما بتوانیم از این بحرانهای زیست محیطی عبور نماییم ؟
گری لوییس: در مورد توافق پاریس باید بگویم دولت ایران همانطور كه تعهد كرده است دارد كارش را انجام می دهد و طبق توافقی كه شده چهار درصد تولید گازهای گلخانه ای خویش را می كاهد. ضمن اینكه اگر تحریم ها برداشته شود ایران 12درصد گازهای گلخانه ای را كاهش خواهد داد. ایران در زمینه محیط زیست خیلی كارها انجام می دهد اما همچنان كارهای بیشتری هم هست كه باید صورت گیرد. سازمان ملل در ایران حاضر است و تمركز سنگینی روی محیط زیست دارد. ما فعالیت های مالی و پروژه هایی كه داریم به اندازه ای كه باید باشد نیست و نیاز به فعالیت های بیشتری هست. علاوه بر این داد و ستدهای علمی هم در حال انجام هست. هم ما و هم جامعه جهانی كمك می نماییم اما سه كار هست كه به نظر من فقط باید خود ایرانیان انجام دهند؛ اول اینكه دولت باید خیلی سریعتر به سمت اقتصاد سبز حركت نماید این امر به این مفهوم است كه بیشتر از انرژی های نو و تجدید پذیر همچون انرژی خورشیدی و بادی استفاده گردد یا در حوزه حمل و نقل از وسایل نقلیه ای كه آلودگی كمتری دارند استفاده گردد و تمركز از سوخت های فسیلی به سمت انرژی های نو حركت نماید. ایران هم اكنون یكی از ده كشور بزرگ تولید كننده گازهای گلخانه ای است و دولت باید در این بخش سرمایه گذاری كند تا تولید گازهای گلخانه ای را كم كند. دومین نكته این است كه دولت به كمك بخش خصوصی كمك نماید تا وارد فعالیت هایی شود كه بتواند اثرات گازهای گلخانه ای را بكاهد. سومین مورد هم كارهایی هست كه تمام شهروندان می توانند انجام دهند. در واقع كاری كه ما بعنوان ساكنین ایران می توانیم انجام دهیم این است كه آموزشهای لازم در زمینه محیط زیست را به كودكان بدهیم و تخریبهای محیط زیست و نحوه جلوگیری از این تخریب ها را به آیندگان یاد دهیم.

ایرنا: با این اوصاف چشم اندازی برای احیای ارومیه، بختگان، هامون و شادگان وجود دارد؟
گری لوییس: همیشه امید وجود دارد؛ اگر امیدی وجود نداشت من پنج سال قبل كه در ایران بودم را صرف پیدا كردن راه حل برای این مشكلات نمی كردم. ولی مشكل خود به خود حل نخواهد شد. در خلال 15 سال قبل سعی كردیم دریاچه ارومیه را نجات دهیم. سال قبل همین موقع ها بود كه از ارومیه بازدید كردم با چشمان خود دیدم كه شرایط در حال بهبود است. این بهبود شرایط دریاچه ارومیه به خاطر تلاش های جوامع محلی، مقامات استانی و كشوری و كشور ژاپن بعنوان كمك كننده مالی بود. ما در حال بهبود یافتن شرایط بودیم اما متاسفانه در شش هفت ماه گذشته با خشكسالی بسیار بدی مواجه شدیم و این خشكسالی سبب شد خیلی از آبهایی كه وارد دریاچه شده بود و خیلی از دستاوردهای ما از بین برود. ولی الان وقت آن نیست كه تسلیم شویم در واقع ایرانیان برخلاف خیلی از مردمان كشورهای دیگر خیلی خوب می دانند مشكل كجاست و در مورد مصرف بیش از اندازه آب و تغییرات اقلیم و اثراتی كه می تواند روی محیط زیست داشته باشد آگاهی دارند. همین آگاهی مردم ایران می تواند پایه فعالیت هایی باشد كه در این حوزه انجام می گردد.
من می خواهم از دولت و مردم ایران خواهش كنم روی آبیاری زمین های كشاورزی حاشیه دریاچه ارومیه بیشتر تمركز كرده و نحوه آبیاری خویش را عوض كنند چون كه اگر شرایط به همین شكل ادامه یابد تغییری رخ نخواهد داد. علاوه بر این من از دولت و مردم ایران خواهش می كنم ورود آلاینده ها به تالاب شادگان را متوقف كنند نكته دیگر این است كه باید توجه ویژه ای به شرایط واقعا دردناك و اسفبار مردمی كه در حاشیه هامون زندگی می كنند، داشته باشند. به خاطر اینكه زندگی آنها وابسته به آب بود اما در خلال سالهای گذشته هیچ آبی در آنجا وجود ندارد و معیشت و زندگی آنها نابود شده است.
دولت ایران درباره هامون باید با افغانستان همكاری كند. خیلی از آبی كه وارد هامون می شد پیش از اینكه وارد ایران شود در داخل افغانستان مسیرش تغییر می كند و عملا آبی وارد ایران نمی گردد.
گذشته از این باید توجه ویژه ای به « توزیع عادلانه آب» داشته باشیم. حتی آب كمی هم كه وارد ایران می گردد در«چاه نیمه ها » تقسیم شده و بخش زیادی از آب هم همین جا به هدر می رود و باید برای آن هم فكری شود. همه اینها را گفتم تا به این نكته اشاره كنم كه باید توجه ویژه ای داشته باشیم به منابع آبی كه وارد مشهد می گردد. رودخانه كشف رود كاملا دارد خشك می گردد. منابعی كه كشف رود را تغذیه می كردند و آب های زیرزمینی این حوزه هم به سرعت در حال تمام شدن هستند. همینطور آب هریرود هم كه از افغانستان وارد ایران می گردد روز به روز كاسته می شود به خاطر اینكه در سمت افغانستان روی این رودخانه سد ساخته می گردد.

ایرنا: طی سال هایی كه در ایران حضور داشتید با بعضی از مقامات ایرانی در وزارت امور خارجه و یا سازمان محیط زیست مثل آقایان ظریف، عراقچی، خانم ابتكار و آقای كلانتری ارتباط و همكاری داشتید. حساسیت مقامات ایرانی نسبت به محیط زیست را چگونه دیدید؟
گری لوییس: مقامات ارشد ایرانی كه از آنها نام بردید بسیار بسیار از مشكلات زیست محیطی كه وجود دارد آگاهند اما كارهای بیشتری باید انجام شود؛هم آنها باید بیشتر كار كنند و هم من كارهای بیشتری انجام دهم. مشكل هم اكنون در رده های میانی در بدنه دولت می باشد كه خیلی به روندهای قدیمی و اداری پای بند هستند. ما به جهت اینكه بتوانیم مشكلات را حل نماییم این روندهای قدیمی و اداری جوابگو نیستند و همه باید در حالت آماده به جنگ باشیم تا بتوانیم مشكلات را حل نماییم.
افرادی كه اسم بردید آقایان ظریف، عراقچی، خانم ابتكار و آقای كلانتری و آقای روحانی جزو افرادی هستند كه به مشكلات آگاهی دارند و می دانند در مورد چه چیز صحبت می كنند و می دانند مشكل از كجاست. در واقع برخلاف خیلی از رهبران و روسای كشورهایی كه هیچ ایده ای از اتفاقات دنیا ندارند، این افراد خیلی خوب می دانند كجا مشكل است و چه كارهایی باید انجام دهند و از افتخارات من هست كه با این افراد كار كردم. ولی همانطور كه گفتم باید روندهای قدیمی و اداری جایگزین شوند. بخش خصوصی بیشتر وارد عمل شود و تلاش كند دستی در راه حل ها داشته باشد. علاوه بر این مردم هم خودشان كمك كنند و راه حل های عملی برای از بین بردن مشكلات داشته باشند.

ایرنا: شما پنج سال در ایران بعنوان هماهنگ كننده سازمان ملل فعالیت كردید؛آقای گری لوییس كه الان دارد ایران را ترك می كند چه تفاوتی با گری لوییس دارد كه پنج سال قبل وارد ایران شد. از این به بعد ارتباط شما با ایران چگونه خواهد بود؟
گری لوییس: به جهت اینكه به این سوال شما جواب دهم دلم می خواست خیلی بیشتر وقت داشتم جوابی كه می خواهم بدهم شاید نشات گرفته از برداشت كمی باشد كه توانستم در این سال ها از فرهنگ بسیار گسترده و غنی شما داشته باشم.
خیلی از مردم بر این باورند تمدن شما از پنج هزار سال قبل شروع شده است؛ در واقع افراد زیادی بر ایران حكمرانی كرده اند اما فردی كه مورد علاقه من هست و می خواهم از آن یاد كنم كورش هست. نمی دانم چقدر آدم ها از این آگاه هستند اما ایده ها، تفكرات و كارهایی كه كورش برای حكمرانی انتخاب كرده بود بعدها الهام بخش توماس جفرسون برای تهیه قانون اساسی آمریكا شد.
این مثال خیلی كوچك است كه چگونه ایران توانسته در قرون گذشته تفكرات بقیه كشورهای جهان را تحت تاثیر قرار دهد. ایران همانطور كه خیلی از افراد پیش از من را تحت تاثیر قرار داده من هم جزو این افراد بودم و من هم تحت تاثیر قرار گرفتم. من ایران را در حالی ترك می كنم كه یك تاثیر و نفوذ خیلی قوی از تمدن شما درون من رخنه كرده است و فرهنگ و تمدن ایرانی نفوذ خیلی بالایی در شخصیت من داشته است. من كشور شما را ترك می كنم ولی فرهنگ، تاریخ، معماری، توپوگرافی داستان و زبان شما همیشه با من و بخشی از من خواهد بود. علاوه براین كشور شما را در حالی ترك می كنم كه تحت تاثیر مكالمات روزانه با افرادی قرار گرفتم كه شخصیت های خیلی برجسته و قوی داشتند چون تحت تاثیر تاریخ بسیار غنی هستند. حقیقت این است كه مردم ایران عموما مردمی با فرهنگ، برخوردار از تحصیلات عالی، سالم نسبت به خیلی از مردم دیگر دنیا و آگاه از فرهنگشان هستند. علاوه براینها مردم ایران از آخرین اخبار تكنولوژی آگاهند و به شكلی دیوانه تكنولوژی هستند. همه اینها سبب می گردد من این اعتقاد را داشته باشم مردم ایران قدرت این را دارند وخواهند توانست در آینده بشریت نقش خیلی مهمی را ایفا كنند. در واقع نكته آخرم این است امیدوارم شرایط به نحوی تغییر كند كه تمام مردم دنیا بتوانند با فرهنگ ایران بیشتر آگاه و آگاه شوند چون هنوز كه هنوز است خیلی ها به خاطر اشتباه برداشتی كه از ایران وجود دارد نمی دانند ایرانیان و ایران چه كسانی هستند و چه فرهنگی دارند.

ایرنا: امیدوارم باز هم به ایران سفر كنید
گری لوییس: می خواهم اطمینان دهم اصلا نیاز نیست نگران باشید برنامه ام هست باز هم ایران بیایم. در واقع بخش بزرگی از قلبم در ایران خواهد بود.
سیام** 2021**3070**گفت و گو: داود مرادپور*داود نخ كوب
انتشار: كتایون لامع زاده


1396/10/23
23:02:23
5.0 / 5
1894
تگهای خبر: محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
حیوان خانگی GetPet

حیوان خانگی بگیر


واگذاری حیوانات خانگی

getpet.ir - مالکیت محتوا و شکل سایت حیوان خانگی بگیر محفوظ است