معاون سازمان محیط زیست:

خسارات خشك شدن دریاچه ارومیه در حال بررسی است

خسارات خشك شدن دریاچه ارومیه در حال بررسی است

حیوان خانگی بگیر: تهران- ایرنا- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: محاسبات خسارات ناشی از خشك شدن دریاچه ارومیه در حال بررسی است.


مسعود تجریشی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اضافه كرد: عدم احیای دریاچه ارومیه سبب می گردد خسارات بسیار زیادی به جوامع اطراف دریاچه و حتی به جوامع در فاصله دورتر وارد شود.
وی اظهار نمود: بر این اساس و با عنایت به اهمیت مبحث با همكاری دانشگاه های صنعتی شریف، علوم پزشكی تبریز و ارومیه در حال محاسبه خسارات ناشی از خشك شدن دریاچه ارومیه هستیم.
وی اظهار نمود: هنوز این محاسبات تكمیل نشده است اما در تلاش هستیم تا در نهایت عدد دقیقی از خسارات اقتصادی ناشی از خشك شدن این حوضه آبی به دست آید.
تجریشی ادامه داد: اعداد اولیه ای از این خسارات به دست آمده كه بسیار نگران كننده است اما چون مطالعات به آخر نرسیده و اعداد به صورت رسمی اعلام نشده از این رو نمی توانم آن را اعلام كنم.
وی به مطالعه ای مشابه در كالیفرینا اشاره نمود و اظهار داشت: چنین مطالعه ای بر روی دریاچه آونس در كالیفرنیا كه وسعت آن حدودا یك پنجم دریاچه ارومیه است انجام شد. این مطالعه پنج سال زمان برد و نتایج به دست آمده نشان داد در صورت عدم احیای آن 20 میلیارد دلار خسارت وارد خواهد شد و اگر در شرایط حداقلی دریاچه را احیا كنند این خسارت سالانه به سه میلیارد دلار كاسته می شود.
تجریشی ادامه داد: با عنایت به اطلاعات اولیه به دست آمده از این مطالعات، می دانیم كه هزینه عدم احیای دریاچه ارومیه بیش از چندین میلیارد دلار در سال خواهد بود این در شرایطی است كه تمام هزینه ای كه برای احیای دریاچه در مدت 10 سال برنامه زمان بندی شده پیش بینی شد پنج میلیارد دلار است.
وی اظهار نمود: ازاین رو وقتی می دانیم كه خشك شدن دریاچه هزینه هنگفتی را به كشور تحمیل می كند و از جانب دیگر برنامه های فنی برای احیای آن وجود دارد، آیا نباید برای تامین اعتبار مورد نیاز تلاش نماییم.
تجریشی با اشاره به اینكه اكنون دریاچه در شرایط تثبیت قرار دارد اظهار داشت: دریاچه اكنون حالت بیماری را دارد كه ادامه زندگی فرد به داشتن پول و هزینه كردن آن بستگی دارد كه در این شرایط افراد خانواده تلاش می كنند از هر راه ممكن پول مورد نیاز برای درمان را تهیه كنند.
وی تصریح كرد: هم اكنون محیط زیست كشور با چالش های زیادی مانند گرد و غبار، پسماند، تالاب های خشك شده و آلودگی هوا مواجه می باشد، از جانب دیگر مقابله با آنها نیازمند اعتبار است این در شرایطی است كه برای تامین اعتبار خرید اتوبوس در كلانشهری مانند تهران با مشكل مواجه هستیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح كرد: اما می دانیم كه اگر دریاچه اكنون احیا نشود در آینده نه چندان دور چندین برابر خسارت وارد خواهد نمود ازاین رو باید تلاش نماییم از هر راه ممكن اعتبار آن را تامین نماییم كه برای این كار از بنگاه های بین المللی كه حاضر هستند برای كارهای محیط زیستی به ما وام بدهند، درخواست كرده ایم.
وی تصریح كرد: چون مبحث از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و عدم احیای دریاچه چندین برابر هزینه احیا خسارت وارد می كند؛ در این شرایط برای دولت امكان تامین آن وجود ندارد، می توان اعتبار مورد نیاز را از جاهای دیگر تامین كرد.
تجریشی به رویكرد رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه اشاره نمود و اظهار داشت: رییس سازمان معتقد می باشد با عنایت به اهمیت مبحث تامین منابع مالی باید در سرلوحه كار دولت قرار گیرد و اگر می بیند تامین منابع مالی در داخل برایش مشكل است با بخش های خارجی وارد مذاكره شود.
وی اضافه كرد: در این راستا برای تامین مالی با هدف راه اندازی تصفیه خانه ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با كشور كره وارد مذاكره شدیم، همینطور با كشورهای دیگری با هدف بهسازی و سرمایه گذاری در زمینه كشاورزی در بخش های خاصی از حوضه آبریز دریاچه مذاكره كرده ایم.
وی با اشاره به اینكه اكنون 6 ماه است رایزنی ها را در این زمینه شروع كرده ایم، اظهار داشت: رییس سازمان حفاظت محیط زیست این روش را بعنوان یك سیاستگذاری مطرح كرده است در خصوص اینكه اگر دولت از تامین آن بر نمی آید برای بالا بردن سطح تامین منابع تلاش نماییم و اگر در این شرایط شركت و یا مجموعه ای خارجی به سراغ ما آمد، بطور قطع امور خارجه و نهادهای دیگر حاكمیتی می توانند وارد شوند كه در این صورت شرایط بسیار متفاوت خواهد بود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح كرد: اگر بتوانیم پشتوانه دولتی را برای جذب سرمایه گذاری های بخش های خصوصی داخلی و خارجی داشته باشیم، بطور قطع افراد و شركت های بیشتری وارد مذاكره می شوند.
علمی 9014*1436*خبرنگار: كیمیا عبدالله پور** انتشار: داود پورصحت*


1396/10/28
18:13:04
5.0 / 5
2180
تگهای خبر: محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
حیوان خانگی GetPet

حیوان خانگی بگیر


واگذاری حیوانات خانگی

getpet.ir - مالکیت محتوا و شکل سایت حیوان خانگی بگیر محفوظ است