با تلاش محققان واحد علوم و تحقیقات صورت گرفت؛

ساخت فتورآكتور چرخه­ ای تصفیه پساب ­های صنعتی با نانوذرات

ساخت فتورآكتور چرخه­ ای تصفیه پساب ­های صنعتی با نانوذرات

حیوان خانگی بگیر: محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت فتورآكتور چرخه ­ای تصفیه پساب­های صنعتی توسط نانوذرات، با ساختاری جدید و ارتقایافته شد كه دارای قابلیت كار تحت تابش نور مرئی و نور خورشید است.


به گزارش حیوان خانگی بگیر به نقل از ایسنا، امروزه با عنایت به تهدیدهایی كه در مورد ذخایر آب در جهان وجود دارد، یكی از مهم ترین موضوعات در كنار حفاظت از این منابع، تصفیه آب و فاضلاب به منظور استفاده مجدد از آن است.
یكی از طریق حل­ های قابل قبول برای رفع این مشكل، استفاده از یك جسم نیمه رسانا و بهره ­گیری از قابلیت ­های آن جهت حذف تركیبات آلی سمی و فلزات سنگین با استفاده از تابش نور مناسب می باشد. این روش تحت عنوان فرآیند اكسیداسیون فتوكاتالیستی، توجه گسترده ای را به دلیل اثر خود در حذف این قبیل آلاینده­ ها با استفاده از انرژی سبز خورشیدی و نور مرئی كسب كرده است.
سینا قنبری، محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در مورد ساخت این فتورآكتور اظهار داشت: یكی از ملزومات تجاری سازی ایده­ های تصفیه پساب با استفاده از فرآیندهای فتوكاتالیستی، طراحی و ساخت فتورآكتوری است كه توانایی تصفیه پساب در حجم ­های بالا تحت تابش­ های بی خطر و سبز را داشته و علاوه بر آن، نیاز به انجام اقدامات جانبی جهت خالص سازی پساب تصفیه شده خروجی را نداشته باشد.
وی ادامه داد: در این پژوهش با ساخت فتورآكتوری جدید و ارتقایافته نسبت به مدل ­های پیشین، با طراحی دو منظوره، با قابلیت كار تحت تابش نور بی خطر مرئی و همینطور تابش انرژی سبز خورشید، با قابلیت تنظیم زاویه و بهینه ­سازی شدت انرژی ورودی، عملیات فتوكاتالیستی توسط سه نانوذره جدید تیتانیوم دی اكسید/سیلیسیم دی اكسید اصلاح شده، انجام گرفته است.
قنبری اضافه كرد: با تثبیت و لایه نشانی نانوذرات سنتز شده بر روی بسترهای شیشه ­ای، پساب وارد شده تنها با تماس داشتن با سطح این بسترها تصفیه شده و تركیبی بین نانوذرات و پساب تصفیه شده صورت نمی پذیرد.
به گفته این پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات، تصفیه حجم بالای پساب (حداقل یك لیتر) به صورت چرخه ­ای، توانایی كنترل سرعت جریان پساب ورودی، قابلیت تنظیم زاویه فتورآكتور در برابر نور خورشید و در نتیجه افزایش بهره ­وری آن در فضای باز همچون مشخصات فتورآكتور طراحی و تولید شده در این پژوهش است.
وی خاطرنشان كرد: قابلیت تنظیم فاصله منبع نور مرئی تا لوله­ های عبور پساب در فتورآكتور برای افزایش بهره وری تصفیه و هم استفاده از نانوذرات به صورت لایه نازك و تثبیت شده داخل لوله­ های فتورآكتور، از دیگر خصوصیت های این فتورآكتور طراحی شده است.
این پژوهش در قالب رساله به راهنمایی دكتر محمدهادی گیویان ­راد و مشاوره دكتر پرویز آبرومند آذر در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت.



1396/12/05
19:36:25
5.0 / 5
2251
تگهای خبر: آب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
حیوان خانگی GetPet

حیوان خانگی بگیر


واگذاری حیوانات خانگی

getpet.ir - مالکیت محتوا و شکل سایت حیوان خانگی بگیر محفوظ است